onsdag 15 januari 2014

Veterinärbesök

Nu har veterinären varit och farit för en bra stund sedan och allt gick bra!

Almas tänder blev uppkollade och hon hade en ganska många piggar som stod upp från tänderna. Hon hade dessutom på höger sida en baktand som är lite innanför sin tandrad, vilket gör att hon inte biter ihop jämt där bak så därför får tänderna lätt att fixa piggar sakta men säkert.  Veterinären sa att nästa gång ska jag ta kontakt med en veterinär som har mer specialverktyg och elrasp för hennes del, i och med att tanden ligger som den gör. Alma var lite jobbigare än vanligt att raspa idag, men det har nog att göra med att det säkert gjorde lite ont då hon hade sår i tandköttet.
Sen blev hennes lungor kollade. Jag ville ha dem uppkollade på samma gång och det bara med att hon lyssnade på dem med ett stetoskop. Ingen vätska fanns inne i lungan och det var riktigt skönt. Däremot har jag gjort rätt att alltid ha ut henne, hon sa att med största sannolikhet om man skulle sätta in Alma i ett torrt varmt stall så skulle hon behöva medicin för damm och bli klassad som dammallergiker. HAH! Jag visste att jag har gjort rätt.
Och sist blev hennes bakben kollat. Och pluppen som är där är bara en förbroskning och inget farligt och hon sa att det är sällan man ser så bra ben som på Alma. Ingen vätska i benen, bra och torra ben och lederna kändes riktigt bra! Jag är stolt!!

Diva levde upp till sitt namn.. Diva. Huh. Först var hon rädd för hela huvudlaget som man använder vid raspningen. Och sen fjollade hon sig extremt vid raspningen. Jag vet hon kan bättre och jag VET att om jag skulle göra det själv så skulle hon minsann inte fjolla sig lika mycket. Men det är sådär med okända människor. Hon vill helt enkelt inte att någon ska bestämma vad hon ska göra.
Jag skämdes lite över henne, men veterinären sa att hon tyckte hon var jättefin och duktig och dessutom hade hon bra tänder. Dessutom har shetlandsponnyer större vilja i såna här fall sa hon, oftast är också en shetlandsponnyägare lika envis som sin ponny.. Hmm-m ? Kanske ? Enligt henne klarar man av en shetlandsponny klarar man av vilken häst som helst.. Jag undrar..?

Veterinären var helt obekant för mig men hon ska jag minsann börjar anlita när jag behöver hjälp. En sån lugn och bra människa passar riktigt bra med djur, och speciellt med hästar. Hon pratade så fint och lugnt hela tiden med båda tjejerna även fast de var lite bökiga och hon utstrålade verkligen positiv energi så tummen upp för henne! Dessutom KUNDE hon hästar, vilket är väldigt viktigt! jag fick svar på alla de frågor jag hade och hon kändes trygg helt enkelt. Rekommenderas varmt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar