fredag 3 januari 2014

Tömkörning för hela slanten

Full koncentration på tävling i Kuortane
Diva har idag blivit tömkörd igen och hade kameran med för att föreviga skänkelvikningen som verkligen lyckades idag, men så hade kamerabatteriet dött, MEN som tur var så fick sambon filmat det så ni ska få se det senare idag hur det ser ut när vi gör skänkelvikning vid töm.
Diva är ju en sån filur att när hon kan något då skulle hon ju behöva få göra det precis hela tiden, så att få henne gå rakt nu är ju väldans svårt tycker hon.
Men som sagt så jobbade vi ju vidare med skänkelvikningarna till vänster och introducerade också början mot höger. Och så blev det åttvolter, och bågar i skritt, och tre varv trav som avslut på det hela passet som varade i ca. 30 minuter.

Alma hade jag ju som sagt idétorka med men då fick jag upp en såndär AHA upplevelse, och tog fram hennes tömkörningssele som legat och dammat nu sen jag prövade den senast. Och började med sånadär basic saker som att toleransträna henne med pisk och töm.
När jag göra såna övningar gör jag det för att de verkligen ska vänja sig och inte bli skrämda.

Så en enkel övning man kan göra är att lägga tömmen bakom rumpan på dem och gnida liksom fram och tillbaka. Bara för att de ska bli helt säkra med att något är där bak och kniper lite och det är inget farligt.
Samma med tömmen så brukar jag liksom slänga över ryggen på dem fram och tillbaka i några minuter, också för att vänja dem att man kastar tömmen upp på ryggen och det är inget som är farligt heller.
Tömmen tog jag också och slog på mig själv på benen och stod en bit ifrån, både framför, vid sidan, snett bakom och rakt bakom Alma. ALLTID med ett bra säkerhetsavstånd så att man inte är i räckhåll för att komma i vägen om de blir rädda. Och naturligtvis både på vänster och höger sida.
Pisken kan många tycka att det är den som ska användas vid drivning, den ska de ha respekt för och flytta sig för och jo visst till en viss del, men inte om inte jag lägger den energin på vill säga. Mycket i min tömkörning handlar om KROPPSSPRÅK och det har jag fått lära mig att jag ska ha när jag tömkör, dv.s jag visar åt hästen vart vi ska med min kropp, och jag visar också med min energi vad jag har för mål om det är skritt, trav eller halt som exempel.
Åter till pisken så den vänjer jag henne vid, hon ska inte vara rädd för den överhuvudtaget. Så svischade den över huvudet, och så petade jag överallt på kroppen med den för att hon ska se att jag menar inget illa eller dumt utan den är bara en klipinne och inget drivverktyg för tillfället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar