lördag 11 januari 2014

NH


Idag blev det NH träning för hela slanten. -11 grader är temperaturen idag och riktigt kall snålblåst, men drog en rånarluva över huvudet så bara ögonen syntes så då gick det bättre med kinderna som brukar bli lidande.

Jag började med Alma. Jag tänkte medsamma idag att idag vill jag sitta upp och skritta lite och jobba på teamwork och kommunikation, och började med att ta fram pallen och att hon SNÄLLT ska stå bredvid den utan att backa undan eller röra på sig då jag skall sätta mig upp från pallen.
I början ville hon inte samarbeta utan lyfte huvudet högt och lade öronen bakåt, men sen efter ca. 15 minuters träning så stod hon snällt när hon fått voltat runt pallen och faktiskt funderat och förstått vad uppgiften gick ut på.
Under tiden hade vi med oss Diva på ett hörn också som var vädligt intresserad av träpallen jag stod på och den skulle PROMT vinkas omkull när jag väl satt mig upp.. typiskt henne.
Uppe på ryggen jobbade jag mycket med sitsen och med mitt kroppsspråk. Alma fixade övningarna jättebra och behöver bara tänka stopp och så blev det stopp. Det blev mycket vikthjälper och övningar som vi gjorde var igångsättning från halt till skritt, halt och så volter. Jag är nöjd och ponnyn tänkte minsann så det knakade!
Jag jobbade idag bettlöst och med en repgrimma som funkar bra som träns och det ska jag fortsätta rida med också mera nu för att få bättre kommunikation.

Med Diva blev det longering och igångsättningar där också.
Från halt till skritt, skritt till trav, halt igen os.v. Och inkallningar och att flytta fram och bakdel, samt jojo övningen som hon fattar direkt. Även hon så var väldigt uppmärksam på mitt kroppsspråk och behövde bara tänka back och fokusera så började hon backa direkt. Helt underbar känsla då det funkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar