lördag 3 augusti 2013

Hur började jag med tömkörning ?

Kuortane tävlingarna
Jag tänkte berätta om hur det kommer sig jag började med hela tömkörningen över huvud taget.

Jag köpte ju Alma och Diva för tre år sen och tanken var ju den att Diva skulle vara sällskapshästen till Alma, och få vara med på lite av varje, men aldrig hade jag tanken så långt att jag skulle börja tävla med henne.

Diva blev ju hastigt sjuk och i och med sjukdomen spenderade jag massor med tid tillsammans med henne med medicinering os.v. Ju mera tid jag spenderade med henne, desto mer insåg jag vilken fantastisk unghäst jag hade köpt. Hon var verkligen genomsnäll.

Och när jag sen började introducera tömkörningen för lite över ett år sen så började jag först med att jag gick i sadelläge med grimma och varsitt grimskaft fastknäppta i grimman och började mana henne att gå framåt, styra henne hit och dit och stanna. Så började jag, jag vet inte hur andra gör men så gjorde jag och det funkade.

Vartefter Diva började förstå att hon skulle gå framåt och svänga ditåt hon kände trycket så började sakta men säkert backa mig mera bakåt i rätt läge. Och om hon inte fattade vad jag menade stannade hon och svängde sig mot mig och såg ut som ett levande frågetecken, så hon var inte jobbig och drog iväg och stressade upp sig iallafall.

Och sen introducerade jag selen för henne och jobbade vidare på det då. Sen fick jag hjälp av min tränare T som brukar komma ut och hålla lite lektioner åt mig nu som då. Hon är riktigt duktig, och har hjälpt mig massor med oss som ett ekipage. T ser verkligen HELHETEN, om inte vi funkar tillsammans så funkar det säkert inte heller att tömköra. Hon har dessutom varit med och satt Diva i vagn och det har verkligen gått helfint. Nu har ju inte jag någon vagn så jag kan ju inte köra henne ännu, jag vill gärna köpa en men de är verkligen dyra så man måste proritera. Dessutom är det bra att tömköra ordentligt före man sätter i vagn, de får bra huvudträning av detta.

Jag fortsatte att träna på och började i förra höstas säga att man kanske skulle tävla i sommar och med det som mål så har jag och Diva satt oss in i vår tävlingskarriär och jag är väldigt nöjd med resultatet.
En första placering, en andra placering och en tredje placering hittills. Och så är det ännu två tävlingar kvar för säsongen, bla. då finalen i Mustiala som vi fick i Kuortane.

Jag tävlar INTE för att få de bästa placeringarna som möjligt. Jag tävlar för det att jag ska ha en motivation att träna. Det är en superbra motivation att ha något att sträva mot och Diva tycker det är roligt att vara ute och tävla. Placeringen spelar roll, huvudsaken är att KÄNSLAN är god, att jag känner att vi har haft roligt och gjort vårat bästa. Den dagen då jag säger: Nee-e, jag orkar inte tävla. DÅ slutar jag. för då blir det till ett måste och att måste göra något är INTE roligt.


Och vinnaren är... 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar