söndag 18 augusti 2013

Sju timmar häst

Agilitypris (Rosett + medalj)
Tömkörningspris (Rosett + pokal/trofé)

Fortsätt gärna kommentera och skriv gärna mera vad ni vill läsa om här på min blogg. Inlägget om Alma och Diva kommer att komma inom kort!


Igår var vädret verkligen uruselt, så ponnyerna hade ledigt och själv hade jag också en riktig vilodag kan man säga.

Men idag däremot sken solen för fullt. Så sammanlagt spenderade jag sju timmar tillsammans med ponnyerna. Och M var med hela tiden, så jag hade minsann sällskap hela dagen. Vi hann med lite annat också, bla. mocka och fylla på vattnet.

Diva blev tömkörd en halvtimme. Jag tömkörde en gång igenom helppo programmet och jobbade åter lite övergångar och volter. Passet gick riktigt bra, men jag önskar att jag hade längre ben emellanåt så jag skulle kunna gå snabbare. Sen fick Diva följa med på Almas träningspass också.

Alma blev idag riden andra gången av tjejen som ska rida henne på stamboksföringen i Alavus, och idag satt knapparna rätt på både häst och ryttare. E är riktigt riktigt duktig. Och hon är verkligen den positiva personlighet som behövs när man rider och håller på med hästar.
Vi fick låna S ridplan vid hennes lösdrift och där övade vi alla gångarterna. Höger galoppen satt riktigt bra idag, även om den är jobbigare för Alma.
Och dessutom så passade vi på att hoppa några skutt med Alma. 55cm blev höjden idag, riktigt lagom enligt mig men antagligen skulle hon kunna hoppa högre men eftersom jag är väldigt mån om att Almas ben ska hållas i bra skick så har jag inte prövat högre än 75cm hittills. Jag vet att det finns massor med folk som hoppar 60cm banor med shetlandsponny, men i min värld så vet jag inte om det är hälsosamt för en en meters ponny att hoppa 60cm? Men det är ju bara min åsikt, man får ju göra som man vill.
Jag har inget att klaga på, förutom att Alma totalflippade när vi skulle till S lösdrift och hon fick se kalvar. Men E klarade av situationen bra och med Divas draghjälp som inte ens var rädd för kalvarna så gick det smidigare att komma förbi, på hemvägen brydde sig inte Alma ett dugg i kalvarna.

Jag har haft kameran med och både fotat och filmat idag, men den har jag glömt i Lepplax, så det kommer upp imorgon smaskiga klipp och bilder.
Bild av priserna från Esse tävlingarna med Diva är uppe istället idag, pokalen jag fick är den finaste i den lilla samlingen jag har. Helt supersnygg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar