tisdag 20 augusti 2013

Inlägget om Alma


Alma 2010

Nu kommer äntligen inlägget om Alma som någon önskade att få läsa om


Frågan var altså vad jag gör med Alma idag, på henne sida här finns hennes historia att läsa men desto mer står det inte. 

Alma rids både av mig och andra. Jag har sk. ponnyridning och minsta som rider är endast fem år gammal. Men sen varierar det i åldern, mestadels är det ju yngre barn som rider eller åker häst.
Mamma och syrran ska så småningom också komma sig upp på hästryggen, men det vill jag nog se att de kommer fram till. Haha!
Alma har ridits mestadels dressyr med, och mycket i terräng. Men nu har jag själv kommit igång att börja hoppa med henne så nu har det blivit lite mer av det också. Hoppning tycker hon är roligt, även fast hon är ganska oerfaren tycker jag hon är duktig och jobbar på fint.
Terränghoppning tror jag hon skulle tycka vara kul, hon älskar nämligen att hoppa stockar och springer gärna full fräs igenom vattenpottar.

Alma tränas i Natural Horsemanship i vardagen. Det betyder bla.  att jag vallar henne från punkter jag ska ha henne med bara kroppen och rösten, jag flyttar både på fram och bakdel, backar undan henne, stannar henne, stå stilla vid skötsel, och så jobbar vi på inkallning också. Vi jobbar faktiskt mestadels löst, men också i repgrimma och repgrimskaft.
Emellan tar jag lektion med henne med min NH tränare Lisa Ena. Hon är en av de som jag anser vara en av de vettigare hästmänniskorna här i trakten. Jag har stort förtroende för henne, och är en av de få personer som jag ev. skulle kunna tänka ge mina hästar åt om det skulle hända mig något. Jag har aldrig sett Lisa annat än glad och sympatisk, det är ingen skillnad på om du har stor eller liten häst, du är alltid lika välkommen. Och hennes lösdrift och hennes stall är ett av de finaste platserna som man verkligen kan bara sitta och njuta vid.
Jag rekommenderar varmt att ta kontakt med Lisa om du har problem eller vill börja på med naturlig kommunikation med din häst. Ingen fråga är för dum att fråga av Lisa!
Här är hennes hemsida om ni vill kika in: Naturligt hästliv
Jag kan också berätta att det var här som Alma och Diva också bodde en vinter.

Alma är lite tävlad med och det har gått bra enligt mig. När jag köpte henne och var på första tävlingen höll min arm på att bli dragen ur led, det var en dam som minsann var upp i varv. Nu har hon blivit betydligt bättre och skärpt sig så det är inte svårt att ha med henne mera på nya platser.
Hon har varit med på klubbnivå och hoppat banor på 50cm, och varit med i enstaka dressyrprogram.
Bästa grenen hittills har varit utställning. Match showen i Esse 2010 vann hon ponnyklassen i. Och nu i sommar på russutställning fick vi första pris och en fjärde placering av tolv ston. DET var en stor lycka för min del!
Eftersom mitt tävlings och ridintresse varit lågt har jag inte heller tävlat med henne så mycket, men nästa år tänkte jag nog börja på att tävla mindre och enklare klasser för hennes och min skull.

Almas personlighet är snäll, väldigt uppmärksam på kroppsspråk och röst, smart ponny som kan jävlas med att dra inåt eller utåt då man rider henne eller te.x stannar från trav till halt, kan vara lite småbarnslig emellanåt som te.x är hon inte rädd när skottskärrhjulet spränger men en KALV kan vara livsfarlig (men det skyller jag helt och hållet på hennes far, han är väl en ganska nervös kille har jag hört), hon har aldrig sparkat eller bitit, hon är en "enmanshäst", behöver en värdig ledare, hon är svår att komma in på i livet och det krävs en del bevisande att du är en ledare för att hon ska följa dig.

När jag köpte Alma höll jag på att bli galen. Nu är jag himla nöjd!
Kokemäki 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar