onsdag 4 september 2013

REKORD

E med Alma dagen innan stamboksföringen
Igår slog Alma sitt hopprekord med marginal. Jag hade inte riktigt inspiration att rida, så tänkte att nemen nu ska jag ta tillfället i akt och löshoppa henne lite. Sagt och gjort, började med väldigt enkelt med kryss och bommar för henne, och sen höjde jag och plockade bort en bom och lämnade en bom kvar så hon lär sig att inte RUSA som en galning.
Till en början levde hon upp till hooligan. Hon rasade omkring över hela hagen UTOM till hindrena, och stressade upp sig och trodde jag menade hon skulle gasa omkring. Jag fick henne nerlugnat efter 10 minuter ungefär, och då hade hon nästan sprungit omkull sig tre gånger.
Hinder höjden blev 30cm, 50 cm, 70cm och sist på hela 95 cm! Det var inte planerat att jag skulle ha henne att hoppa så högt, men jag tänkte att jag kan ju pröva ett språng.
Första språnget nitade hon och hoppade så bommen bokstavligen flög, så vi tog om det och tadaa. Ponnyn kom över. Och DUKTIG var hon dessutom.

Diva stackarn tyckte jag väldigt synd om igår. Hon svettades mycket då jag kom med sin vinterpäls. Det bokstavligen rann mellan benen svett på henne. Jag hade ju tänkt ta ett tömkörningspass med henne och göra allt riktigt grundligt, men det blev ett ca. 20 minuters pass och mestadels skritt.
Dessutom har hon väldigt dålig hy just nu, väldigt mjällig i pälsen så väntar på att få HBM 11 åt henne så reder det säkert upp sig. Stackars liten.

Igår kväll hämtade jag också hem en Prestige sadel från Jakobstad, den ska prövas för att se om den passar. Det är väldigt spännande, tror att den är för smal framtill, men ska ha sadelutprovaren ut igen så då kanske man blir lite klokare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar