söndag 26 maj 2013

Veckan som gått

Ursäkta den dåliga uppdateringen IGEN en gång. Jag njuter av vädret och är endast hemma till sovtider just nu så bloggen blir åsidosatt just nu när det är vackert väder. Man måste ju verkligen passa på och njuta och spendera tid tillsammans med ponnyerna nu så länge småkrypen och oväder är borta.

Denna vecka har varit hästigt värre, alla dagar vill mer eller mindre flyta ihop tycker jag.

Måndag var jag ute med Alma på lite ponnyridningen timme. Alma njöt verkligen och det gjorde ryttaren likaså. Det var verkligen underbart väder och vägen var perfekt. Långa travsträckor blev det och jag hade min plåthäst med mig och det var skönt med en cykeltur på samma gång.

På tisdag var vi ute med Tindra och Diva. Tindra blev riden igen och Diva promenerad med. Det gick verkligen superbra, och det är roligt att ha grannens flicka som ryttare. Hon är den perfekt storleken åt Tindra just nu, och Tindra verkar trivas bra med henne också.

På onsdag har jag själv ridlektion för S med Alma. Det gick verkligen superbra denna gång. Jag jobbade en timme och det känns verkligen super att börja ta upp ridningen och verkligen börja rida ordentligt för någon som jag känner mig bekväm med och som gärna kommer ut och håller lektion. Jag har mycket att jobba på, men det är väl bara att träna träna och träna.
Senare efter träningen packade jag Almas väska klart som hon skulle ha med sig till Nykarleby och tillridningen. Det blev ingen stor packning, men detta blev nerpackat: Örtpreparaten, två täcken, två schabrak, tränset, flughuvan och äpplen. Och så två borstar, hovkrats och benskydden slängde jag ner också.

Torsdag var egentligen planerad att köra Alma till Nykarleby. Men så blev det inte då det blev lite strul, så fredagen bokade vi in istället.
Jag passade då på att lastträna Alma ensam. Och först gick det si och så. Men nu vet jag HUR jag ska göra. Jag ska lasta henne först och dra mellanväggen till sidan så hon slipper in ordentligt, jag tror hon är rädd att hon ska trampa ner mig. Och så använda jag spöet och "täppade" henne in med det, funkade superbra!
Sen red jag henne en halvtimme och det hela blev lite si och så, hon var duktig men jag själv hade en black out minst sagt hela tiden känndes det som. Mentalt slut av lastträningen kanske ? Men iallafall så galopperade jag på den ännu härligt gröna vackra ängen, vilken känsla. Ahh!! :)
Jag tränade Tindra och Diva i agility. Eller jag intoducerade Tindra i agility, och det gick minsann superbra. Hon klarade prasselbandena galant, hon to.m prövade riva ner dem bara för att se om de gick att äta. Hon steg in i bilringen direkt med båda fötterna. Hulahula ringen gick utan problem och samma med bomgatan. Så i sommar ska hon minsann få tävlingsdebut i agility.
Och efter det blev det en timmes tur i byn, Diva promenad och Tindra riden igen. Det gick som vanligt bra och Tindra fick prova trava med ryttare också idag. Ryttaren var duktig, men kanske lite skumpigt så snart ska vi tro att sadeln blir införskaffad, då blir det lättare.

Och fredag var vi med Alma till Nykarleby. Alma åkte själv transport för första gången på tre år och stod som ljuset. Hon tyckte det var lite spännade till en början att vara ensam, men hon var verkligen bra att hantera och jag var så stolt över henne! Lastningen tog dessutom bara två minuter, vilket är rekord!

Lördag var Diva olycklig över att Alma inte kommit hem ännu, men vi for ut på en liten promenad och Tindra blev riden en kort stund igen. En 20 minuters runda. Jag hade tänkt tömköra Diva, men tänkte att jag inte ska  puscha henne när hon är orolig.
Jag var och hälsade på Alma till Nykarleby och hon hade blivit longerad på morgon och det hade gått bra. Longering är inget alma tycker är superkul, men bra om hon visat sin fina sida.
Hon hade dessutom hittat ett fuxsto som hon gillade i grannhagen, och det var skönt att se att hon hade någon hon tyckte om.

Idag har småtrollen fått vara lediga. Det var de säkert nöjda över. Jag har fått slått gräs åt dem med lien nu i två dagar och det har varit mycket uppskattat av dem. Imorgon blir det nya tag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar