lördag 11 maj 2013

Ihopsläpp


Igår släppte jag ihop ponnyerna gemensamt. Allt gick verkligen över förväntan. Jag hade en lektion åt Alma för hur hon ska göra och inte göra. Antagligen funkade den, för hon var väldigt trevlig men bestämd. Dessutom bad jag henne backa upp Diva om det skulle bli riktigt stökigt, men det blev det inte. Diva bestämde sig snabbt för att dethär är min kompis, och började efter fem minuter klia Tindra hejvilt. Men så var det ju förståss lite pip och små kosparkar som knappt tog i.

Tindra och Diva härjade och brassade på som galningen på eftermiddagen, och en tur syntes det på Alma att  NEE-E, nu orkar jag inte mer. Så hon kom lunkade till mig, suckade, la huvudet på axeln och det var som om hon skulle ha sagt: HJÄLP, avlastning från två överenergiska fyraåringar.

Alma är ju verkligen en lite ordningstant, polis eller hur man ska kalla det. Det ska vara viss ordning vid matbordet, det ska vara si och så hur man står formaterade, vem ska dricka först, vem får komma och äta.
Jag är ju verkligen glad över att Tindra såg direkt att Alma är inget man kör över och bossar över, får annars kunde det ha blivit blåsigt. Jag tror jag aldrig kommer uppleva att en shettis kommer bestämma över Alma, isåfall kanske om hon är äldre och sjuk, men inte i dagens läge.

Hon är verkligen söt Tindra, och har verkligen så fina ögon. Men det syns på henne också att man inte har hennes förtroende över en dag. Där finns det att jobba på för att visa henne att JAG är chefen då jag är i hagen och ingen annan. Men det kommer nog att komma med tiden. Och hon är väldigt social, ville vara med när vi jobbade med grävmaskinen utanför hagen. Hon stog säkert där en halvtimme och följde med var vi gjorde.

Det föll verkligen över mig hur fina mina "egna ponnyer" är igår på morgon. Alma kom så vänligt och hälsade, och samma med Diva. De vet att det är jag som betämmer i hagen då jag är där med dem. Jag har liksom hunnit glömma bort hur det var första tiden när jag fick dem, det är på något vis bortblåst.


Videoklipper längst ner är från ihopsläppet. Jag kommer fortsätta sätta ihop filmer lite nu som då från olika tillfällen.









 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar