måndag 13 maj 2013

En, två, tre


Togheter forever
Ponnyerna trivs bra tillsammans, rangordningen har kommit upp och det blev som jag gissade. Alma är boss (när jag inte är där), Tindra, och sist Diva. Men det gör nog inte Diva något alls att vara lägst i rang, hon är verkligen kompis med Tindra och busar och gosar gärna med henne. Hon är verkligen en bra människo- och hästkompis Diva.

Igår hade jag dem en i taget ur hagen och hade dem att äta 15 minuter var av gräsmattan utanför hagen. Alma hade detdär slukar upp allt gräs runt mig, hon lyfte inte huvudet en gång heller. Medans Diva och Tindra mera sökte efter detdär bästa gräset.
Jag hann inte med så mycket annat igår då det var morsdag, men hagen fick jag flyttad och ändrad på lite. Sambon skulle dika ur dikena så det var att flytta in hagen liten då.

Tindra hade ju lite svårt att inse att hennes nye matte kan bestämma också hur man ska göra. Men nu har hon verkligen börjat förstå att jag är med i flocken, och att jag bestämmer också om ordningen och redan när jag är där.
Idag NH tränade jag henne för första gången idag. Vad jag vet är inte Tindra NH tränad, så detta var nytt. Jag övade med henne att hon ska gå bakom och inte tränga sig före, och att stanna när jag stannar och inte gå förbi. Backa för tryck i grimman, samt att flytta bakdelen. Tindra lyssnade jättebra, men backande var kanske det svåraste.

Diva tömkörde jag idag. Jag konstaterade med mig själv på förra träningen med Minna att det är JAG som verkligen behöver träna min styrning, så lade upp slalombana, samt en bom att jobba mitt över och en volt. Höger varv är verkligen ett svårare varv, så det får vi jobba extra mycket med.
Diva jobbade verkligen superfint, jag satt och täntke när jag for hem att om hon jobbar såhär fint nu. Tänk så fint hon kommer jobba om fem år?! Oj oj oj, bara matte blir lika duktig som ponnyn isåfall!
En sak som jag var lite missnöjd med var att Diva försökte nappa tag i mig när jag skulle spänna gjorden runt henne, men faktiskt så visste jag att hon skulle pröva med det, så blev riktigt arg och hon blev minsann chockad över att hon faktiskt fick rejält med skäll för sitt lilla hot. När jag sen tog gjorden för att spänna på nytt från början var hon from som ett lamm och stod som ett ljus och rörde inte en min. Mitt meddelande gick altså hem, försök aldrig mera med något sånt.

Alma blev det en halvtimmes ponnyridning idag med en tjej från byn. Det hela gick riktigt bra och Alma var helnöjd, däremot hade hon ganska varmt. Solen gassade på och hon började faktiskt småsvettas fast hon har tappat rejält med päls. Emellanåt funderar jag om man borde raka henne lite mot vårkanten, iallafall på bringan ? Kanske de kan göra det i Nykarleby när hon far dit nästa vecka..

Däremellan har jag fodrat, mockat lite, försökt rädda höbocken och konstaterat att jag är för svag, tvättat av lite utrustning. Jag spenderar mycket tid med ponnyerna nu när ljuset och värmen är tillbaka. Det känns verkligen underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar