lördag 22 mars 2014

Önskeinlägg: Fång

Bild lånad från google. Fångställning.
Hejsan! Jag har fått en fråga om jag kan göra ett inlägg om fång och visst kan jag det.

Jag är ju ingen veterinär, så jag vänder mig till en vettig sida där det står en kort artikel om just fång. Denna :Fång hos häst
De basic sakerna jag vet om just fång är att ofta handlar det ju om överutfodring, och många och kanske speciellt ponnyer drabbas mest då de får för mycket mat helt enkelt. Ett hastigt foderombyte kan också göra att man får fång till sin häst.
Man ska vara försiktig med socker, det är ofta boven i många problem, och att man aldrig ska släppa en häst på massor med gräs hux flux utan sakta vänja in.
Fång upptäcks på ömhet i hoven och så att den går väldigt dåligt. De kan ha frukansvärt ont och om man misstänker ska man direkt ta kontakt med veterinär eller hovslagare som får komma ut och titta och ge råd och tips. Ofta har hovslagare mer erfarenhet, och kan säga direkt vad som ska göras.
Green Guard. Bild lånad från google.

Jag har sett en ponny med fång, och det var inte alls roligt. Fång är faktiskt en av de sjukdomar jag minst skulle vilja ha. Jag har också sett två ponnyer som har haft väldigt grav fång och som hovarna minsann har blivit deformerade på. Dessa tre ponnyer var shetlandsponnyer.

Det som finns som hjälpmedel för att hjälpa fånghästar om man vill att de ska få en viss del gräs i sig nån timme om dan så finns det s.k betesreducerare. En variant heter Green guard. det är helt enkelt som en munkorg som man fäster i grimman och så är det små hål i den som de får knaga ur.

1 kommentar: