söndag 1 december 2013

Massör och Manege

Man vet det är vinter när höbocken är framme och
thermobarn

 I fredags var jag och visade upp Alma till min/hennes/vår equiterapeut. Jag funderade om hennes rygg hade fått någon större skada och var lite fundersam vad som skulle sägas. Som tur var ryggen ok, hon var ju förståss lite spänd men inget farligt. Hon fick masserat bort det iallafall.
MEN.. i höger bak hade hon en sträckning som hon reagerade på. Antagligen är det så att hon först sträckt benet och på samma gång ryggen. Och ryggen har gett med sig bättre än benet.
Kan tillägga att jag red dit i bara repgrimma o repgrimskaft och armen i paket...jag har återigen dragit på mig en ny skada. Jag har fallit i en trappa, så utmande ödet och satte mig upp iallafall. Dagen kunde inte ha blivit värre ändå.

Igår var jag med ponnyerna till manegen för jag hade inbokat en sadelprovning åt Alma. Jag köpte ju för nån månad sen en riktigt gammal sadel för hela 10 euro, och prövade den och den satt ju ganska bra enligt både mig, M och H. Så nu hade vi ut sadelbedömmaren och checkade sadeln och visst gammal och sliten och antagligen med träbom. Men jag fick ok att rida med den, men den var
lite för låg baki så ett underlägg som skulle höja sadeln upp lite så är det bara att rida på. Dock kommer den ju inte hålla i 10 år till, men att den fick ok tecken är ju helt fantastiskt! 10 EURO lade jag på sadeln som jag tänkte ge åt grannens barn som leksak, och som faktiskt är ok att rida i. WOW. Jag som letat sadel i snart fyra år.
Divas sadel

Båda ponnyerna fick busa omkring lite i manegen, Alma krävde jag inte något att skulle springa omkring med tanke på masseringen dagen före, men hon raceade något varv och det tyckte jag var helt ok.
Diva däremot hade världens uppvisning, showade och studsade omkring som en orkan i manegen. Och hoppade över bommarna gjorde hon också helt frivilligt.
Jag passade på att träna NH med båda ponnyerna lite smått och Alma är verkligen en fantastisk individ, jag borde slippa oftare till manegen och träna NH med henne löst. Hon är så roligt och verkligen ärlig. Gör jag fel så visar hon det väldigt tydligt.

Diva passade jag på att tömköra en stund i manegen och det gick riktigt bra enligt mig. Det verkligen syntes att hon tyckte det var roligt att tömköras en stund och hon funkade verkligen superfint. Det är ett tag sen vi kunnat tömköra ordentligt och roligt var det att det funkade fint med henne. Tyvärr hade jag själv så mycket värk i armen efter en stund, men en 20 minuter blev det kanske iallafall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar