tisdag 2 juli 2013

Regnigt värre idag.

 Solen har gassat och det har varit fuktigt i luften de senaste dagarna. En ordentligt åskväder drog in i torsdags två gånger, jag menade mig upp och rida och tur var det att jag inte hann sitta upp på Alma. Det brakade minsann lös och många hushåll blev drabbade runt omkring.

Alma har jag utställningstränat en gång här hemma. Hon gick väldigt lugnt och sansat och härjade inte omkring som jag visste. Dock var jag själv väldigt trött den dagen så jobbade inte på så länge. Enda jag jobbade på var att hon skulle gå saaaaaaakta saaaaaaaakta. För nu på lördag ska vi ju som sagt ner till Kokemäki utställningen, och kan nästan med 100 % att hon kommer att dra i hejdundrande fart när jag ska visa henne. Min arm värker redan när jag tänker på det. Alma funkar ju superfint hemma och går bra att springa med för hand och så, men när det blir tävling tror hon det ska tas med fart och detdär med att stå stilla.... harkel. Och det är 12 anmälda i hennes klass.. 12!! Det kommer ta hur länge som helst.
Jag har ju visat henne en gång förr, var det kanske på... 2011 ? På match showen och då var hon en nippertippa men sen dess har hon varit som en ängel när vi vart på tävlingar så med stort hopp ska jag hoppas att damen INTE flippar ut totalt. Uppfödaren har rekommenderat att skritta henne en timme före visning, vilket jag kommer att göra.
Sen har det ju också varit lite ponnyridning som det också har funkat bra på.
I lördags red jag själv henne lite barbacka, funkade super och både jag och ponnyn njöt ända tills regnet och tusen bromsar dök upp.. Suck. Underbara sommar med dess kräk.

Diva har egentligen haft ganska ledigt hela veckan förutom på lördag då vi började med att bada henne. Hon var inte precis skitig men eftersom vi skulle på utställning kännde jag att vi kanske borde tvätta upp henne iallafall. Vi var sammalagt tre som tvättade. En höll i framdelen, en i bak och jag i svamp och slang. Hah. Ren ponny och med 25 flätor och två täcken över natten var hon ren också följande dag på utställningen. Och konstaterade med M att fläta en shetlandponny
Hon blev 9:e placerad med andra pris och i agilityn blev hon antagligen fjärde placerad med A och med mig vet jag inte. Det blev en hel del flum och jaa-a, banan var väldigt hal kan man säga så jag vågade minsann inte riskera en omkullåkning med varken mig eller ponnyn. A tog det också väldigt lugnt och är superglad att de placerade sig så fint! De har blivit ett superbra team! Det har gått mycket framåt sen A började jobba med D och hoppas verkligen det fortsätter i samma stil. Och dessutom är det bästa med A att hon är så HIMLA duktig och kan verkligen lära sig ALLT. Här kommer ni till hennes blogg där hon också bloggar om hästar.: http://minvardagidagochimorgon.blogspot.fi/

Och så lite annat har jag hunnit med. Bla. röjt upp lite utanför hagen och satt undan material och harvat hagen som just nu ser ut som en lervälling pga regnet som öser ner. Igår passade jag på att såga ner en rönn som jag sen släpade in i hagen till ponnyernas lycka. Jag mockade ur vindskyddet och lade nytt spån dit. Jag tvätta upp lite handdukar. Jag ordnade upp lite stallssaker och suckade över förvaringgrutrymmet som inte existerar, oj vad jag vill ha en egen stallsbyggnad och inte dela det med en massa andra saker som man inte ens vet vad är till för. Och så böt jag vatten och mockade. Detta tog sin lilla tid men roligt var det ju förståss när det var klart. OCH så har jag äntligen fått fixat klart mitt peaceschabrak. Ska ta en bild när jag inviger det snart, eller rättare sagt på fredag då jag ska på hoppträning. Har ni hört något värre ?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar