torsdag 29 december 2011

Snö, regn eller snö ?


Okej.. när jag kom ut imorse konstaterade man.. hmm 10 cm snö. Och före jag gick in började det regna. Kan inte dethär vädret bestämma sig? SNÖ ELLER REGN? enligt meterologerna är det fortfarande höst... och det borde ju betyda att vintern kommer till midsommar med andra ord.

Iallafall. Fick ta pulkkan till hagen idag då jag skulle ha dit vatten. O fy fan säger jag bara. Det var så tungt. Jag halkade om vartannat på isen som var under snön och fick ingen kraft i dragningen. Gud va irriterad jag var när jag äntligen kom fram. Och dessutom hade jag bråttomt eftersom pappa skulle ha min bil för han skulle besikta den.. Ackon var slut också så den fick också komma med tillbaka. Huua.. nu sitter jag och väntar att svetten ska torka.

Ett stort måste nu i vintertider är mina vinterkläder. Bla har jag en blå halare som jag ALLTID använder. Hatar när det kommer dragit längs med ryggen.
Sen ett par bra handskar behöver jag, en halsduk och min absolut ÄLSKADE ullmax tröja. Den värmer och är så skön. En dag då det regnade lade jag bara ullmaxtröjan på och regnjackan. Plus 4 grader på utsidan, men iallafall. Det gick och jag frös inte ens.
Sen snöbroddar under fötterna har jag jämt nuförtiden. Det ger bättre grepp och jag känner mig säkrare på foten.
En pulkka är en bra sak att ha. Det går mycket enklare att dra vatten på den än att skutta en mjölkkärra i djupsnö.
Pannlampan är viktig också, den skulle jag inte klara mig utan eftersom jag varken har el eller vatten vid hagen.
Och så en av de viktigaste sakerna jag har glömt. MÖSSAN. Jag får lätt öronvärk så den är ALLTID på när jag är ute med ponnyerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar