måndag 9 juni 2014

Tur i Lappfors

Diva. Foto: Jenny Sulkakoski

Alma foto: Jenny Sulkakoski
Igår gjorde jag något som jag velat göra länge. Jag tog ponnyerna plus S med mig till Lappfors för en ordentlig ridtur efter supervägar. Jag njöt så in i norden, det var verkligen fantastiskt! Helst av allt skulle jag åka tillbaka idag igen och ta en ny tur, men det får nog bli kanske till nästa vecka.
Iallafall så blev det riktigt fina galopp lyft för Sarah och Diva, emellanåt brallade Diva till lite och ville bocka men sen när hon väl galopperade så galopperade hon riktigt lugnt och försiktigt framåt. Hon har inte någon stor galopp utan tar ganska småsteg än så länge.
Jag själv prövade att riktigt spurta iväg med Alma för att se hennes reaktion och hur lätt det är att sakta av sen, eftersom jag själv är så vinglig i galoppen så är mantag ett riktig knep för mig för att hålla någorlunda stilla, men jävlar det gick undan och ROLIGT var det. Medsamma jag sa åt henne med rösten woah så sakta hon ner på direkten även fast vi hade supersnabb fart på. Tummen upp för snäll häst.
Ponnyerna var lugna och samlade hela tiden, jag tror nog att de visste var vi var någonstans trots att det är över två år sen vi har varit "hemma" i Lappfors.
Det bästa med att rida i Lappfors är att man verkligen får njuta av lugnet där. Vi såg två bilar, PÅ AVSTÅND, och två människor på hela två timmar i Lappfors. Plus en traktor. I Lepplax är det vanligt att du kan möta 22 bilar, 12 människor plus barnvagnar, cyklar, fyrhjulingar, traktorer, lastbilar, bussar etc. Det är ju såklart en vanesak det också, men helt klart tror jag alla ryttare föredrar lugnet tillsammans med hästar.

Alma har haft lite problem med ögonen nu när knotten har uppenbarat sig. I torsdags var hennes öga REJÄLT uppsvällt, så har putsat med silvervatten och haft huvan på konstant och nu äntligen är ögat normalt igen, men det är väl bara så att vi får ha huvan på hela sommaren så slipper hon att ha rinniga och svullna ögon.

Annars så hade vi en photoshoot tillsamans med Jenny Sulkakoski som fotat oss så mycket och bilderna dyker upp lite nu som då här på bloggen. Hoppas ni gillar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar