lördag 10 maj 2014

Hela veckan

Veckan som har gått har varit en bra sådan, ponnyerna har hållt igång i nästan varenda dag.

Ponnyerna var lediga på måndag efter tävlingarna och det uppskattades nog av dem. Alma dock skulle nog säkert ha hittat på något för hon gick efter mig som skuggan i hagen och höll mig sällskap vad jag än gjorde.

På tisdag tömkörde jag Diva och jobbade mycket med rakriktningar, igångsättning och även lite skänkelvikning. Skänkelvikning måste vi öva på mycket till i vänster varv för det tycker hon är jobbigt.
Jag försökte rida Alma på tisdag, men NEPPS tyckte hon. Inte på humör och hon bara stretade emot så det blev 15minuter och sen avslutade vi.
På kvällen var jag och såg på FG cuppen som startade och det blåste kallt än en gång. BRR.

På onsdag blev Diva riden av S som är så duktig och hjälper mig att lära Diva dethär med ridning. Vi prövade idag att ta med lite bommar och la upp ett kryss på slutet och det kunde hon hur bra som helst. Jag tänkte att få se hur hon reagerar på dethär nu då men det var ju inga som helst problem. Minns när Alma skulle hoppa ett kryss första gången så trodde hon att D, som red henne då, inte såg vart han var på väg så hon  for förbi hela tiden tills vi till sist fick henne att förstå att hon skulle ÖVER det hela. Haha, finns faktiskt på film. ;)
Jag red också Alma sen på onsdag och tog några bommar och kryss jag också och det gick bra. Lite på tårna var hon men annars ok, galoppen fick jag inte igång på lindo men ute på vägen gasade vi istället iväg en bit och där fattade hon riktigt bra. Månne det var underlaget som gjorde henne osäker, svårt att säga.

Båda ponnyerna blev i torsdags löshoppade, jag konstaterade att underlaget var bäst nu som det var och ville inte vänta till helgen, vilket var tur för på fredag regnade det ju.
Diva hoppade faktiskt ett litet kryss på kanske 30cm, och hon tyckte det var så roligt, hon svängde om och tvärnitade inne på "banan" för att få ta allt om och om igen och jag fick mig världens skratt för det såg ju så kul ut. Visst rev hon några gånger, men hon försökte riktigt bra tycker jag.
Alma däremot så hade först någon såndär prutt uppvisning med galoppbetoning och hej vad det gick undan. Och inte skulle hon hoppa till en början, fick nog leda henne till "banan" och släppa henne för annars fick jag inte dit henne löst. Hon hoppade kanske... 80cm som högst ? Och det gick faktiskt riktigt lätt, och det syntes hon tyckte det var roligt.

Och igår, fredag, var vädret kasst. Jag själv var borta hela dagen också och kom hem först klockan 17 så då blev det inget extra precis förutom skötseln kring ponnyerna.

Idag ska vi försöka oss iväg på en ridtur, bara vädret håller i sig vill säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar