onsdag 23 april 2014

Att rida islandshäst var...

Att rida islandshäst var nog ett av de roligare sakerna jag gjort som varit hästrealterat på väldigt länge. Altså vilken fantastisk ponny han var som jag fick äran att prova, tack snälla J! Och visst blev man sugen på att skaffa en sån direkt, jag har aldrig prövat tölta förr och det var minsann ett knep. Det går inte riktigt att förklara hur man ska göra, men typ som att lite dra ihop ett dragspel för att sen låta det åka iväg ? Och så bekvämt det var!
Jag prövade också galoppen på honom, wow... Varför har inte Alma en såndär galopp ? den bara flöt fram och bara sådär gungade.... Där hade man ingen problem med balansen inte.
Min vackra något småtrötta ponny.

Jag har faktiskt ridit en gång islandshäst förr, och den upplevelsen var mindre trevlig. Hästen blev rädd av en jacka som prasslade och en kvist som nån steg på och pang så bar det av rakt in i skogen. Hästen kunde bara isländska kommandon och tror ni man minns dem nå när man skenar rakt in mellan träd och buskar. Jag tror att det for iväg i pass för har inget minne av att det skulle ha skumpat det minnsta.... Dethär borde vara MINST 7 år sen. Och jag har aldrig rört hästen sen dess kan jag också tillägga. Men jag minns besvikelsen var stor då jag trodde hästen skulle vara en lämplig foderponny åt mig, men det var den ju inte. Men allt har sin mening och den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

Annars är allt ok med ponnyerna här hemma. Jag red igår Alma och det gick riktigt bra. På torsdag kommer Susanne hit och då ska vi ha Alma träning vilket vi inte haft på flera månader nu. Diva har blivit tömkörd och jobbat bra hon med, dock är hon nog allt lite jobbig med att få ordentligt böjd så det får bli intensiv träning av det.

Jag har anmält också till shettistävlingarna i Esse den 4:e maj. Diva kommer delta i både ridning, tömkörning och agility. OCH så kommer också Alma att komma med och jag ska pröva henne i agility i träningssyfte. Alma kanske inte kan gå alla hinder då vissa är shettisanpassade, men hon kanske kan gå på lite ett som annat. Värst är ju det att hon är rädd att falla på träbaserade hinder så få se hur många saker vi kommer över, men huvudsaken är ju att vi ska försöka ha en kommunikation. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar