torsdag 24 oktober 2013

Jag blir så jävla arg

Nu är jag arg. Vart i helvete är hela hästsporten på väg egentligen!?!?
Först faller Hickstead ner och dör knall och fall på OS tävlingarna 2011. NU har en häst dött på solvalla mitt under ett lopp. DÖR!!?!? Ja menar, sjukdomar kan en häst ha och vara i oskick pga av dem, men herregud. DÖR MITT UNDER ETT LOPP!?!?! Hur knäppt är det väl inte egentligen?!

Är det fel på människan? Det MÅSTE det ju vara. Vi måste göra något fel när sånt här händer. Och dessa hästar är ju hästar som tillhör proffs inom hästsport. Eller är det verkligen proffs ?
Jag dömer ingen för att ha gjort si eller så. Men hur i hela friden kan dethär hända? Något sånthär ska inte få hända.
Eller är det fel på aveln ? Kombinerar vi helt enkelt så helt åt skogen nuförtiden att det blir såhär ? Är det isåfall rätt, att bara titta på stammen och kombinera så galet så det blir såhär.
Eller är tränings sättet fel ? Tror vi att vi faktiskt kan allt redan 2013. NEJ knappast. Det finns mycket ännu som komma skall med kunskap, och antagligen om 40 år har vi svar varför hästar på 2000 talet dog under tävling.

Och att dessutom folk som tävlar hästen verkar helt oberörda. Vart har KÄNSLAN för hästen tagit vägen ? Om mina ponnyer skulle falla ner och DÖ rakt upp och ner skulle jag antagligen släppa mig helt hysterisk. Ska man ha en fasad på i detta tillfälle, eller är dethär ett tecken på att det är REN BUSINESS och INGET annat. Är det ingen skillnad fast en häst faller ner och dör, jag menar det finns ju en miljon till där ute ? Jag gillar INTE när folk håller masken med känslor för sina hästar, visa dem istället för annars uppfattas man som fake. Iallafall i sånadär situationer..

Stackars Stackars häst.

2 kommentarer:

  1. Kan väl bara säga att det inte precis är ovanligt att hästar dör på travet och det inte uppmärksammas. Kan gissa mig till att det ofta kan vara för att de inte får tillräckligt mycket luft eller att pulsådern brister då de pressas för hårt. Har själv sätt när hästar bara fallit döda på travbanan på grund av att pulsådern brustit. Självklart var många ledsna över att hästen dog men kändes ändå som att ingen tog det som något speciellt. Kan bara tala för trav och galoppvärlden när det kommer till det här, men där är hästar bara en vara även om deras skötare och kuskar självklart kan älska dom. Men tyvärr är det så att om hästen inte springer tillräckligt snabbt slaktas den (om det inte är ett sto med högt avelsvärde). är hästen snabb springer den sig till döds antingen genom att den dör under bana eller träning eller att den blir så pass sliten att den inte längre är framgångsrik på banan och slaktas. Trav och galoppvärden är en ''business'' men kan bara säga att hästmänniskor är hästmänniskor och att dessa personer även finns inom de andra grenarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men tänk att man låter detta hända. Det börjar ju bli djurplågeri om man har en sån intställning. :(

      Radera